Sabtu, 6 September 2008

Persoalan selawat semasa solat tarawih

Selawat adalah ucapan doa ke atas Rasulullah SAW sebagaimana yang baginda telah ajar kepada kita. Antaranya adalah spt dalam hadis yang telah saya muatkan dalam blog sblm ini. Begitulah antara cara ucapan selawat. Selawat ke atas Nabi juga merupakan perintah Allah SWT spt yang termaktub dalam ayat Al-Quran.
Maksud firman Allah : Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu ke atas nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. (Al-Ahzab: 56)
Kalau selawat itu dituntut, maka kenapa penghapusan amalan selawat spt ketika solat tarawih masyarakat kita, sesuatu yang baik. Jawapannya adalah seperti berikut.

1. Cara selawat sebegitu rupa (secara beramai-ramai dalam solat tarawih) tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW. Jadi, cara tersebut bukan sunnah dan bukan amalan para As-salafus Soleh (السلف الصالح)(lihat nota kaki). Lebih-lebih lagi, ia biasanya dilaung-laungkan. Bukankah Allah SWT Maha Mendengar. Jadi, ia bukan cara selawat yang betul. Selawat boleh dilakukan pada bila-bila masa dan yang pastinya kita akan berselawat setiap kali kita solat dan ia adalah wajib kerana menjadi sebahagian daripada rukun solat. Kalau kita solat tarawih 20 rakaat maka kita akan berselawat sebanyak 10 kali iaitu ketika duduk tahiyat setiap dua rakaat. Lafaznya seperti lafaz-lafaz yang disebut dalam hadis termasuk yang kita biasa baca ketika tahiyat akhir.

2. 'Mengelak mudharat (keburukan) lebih diutamakan drpd mendapat kebaikan'. Ini merupakan salah satu kaedah feqh (qawaid fiqhiyah). Sudah menjadi kebiasaan di kebanyakan masjid, bilal yang mengetuai selawat tersebut melafazkan dengan cepat beberapa ungkapan dalam rutin selawat tersebut. Kadang-kadang spt kelam kabut bunyinya hingga tak ketentuan bunyi. Makmum yang menjawab pun begitu juga. Apa tujuan sebut cepat-cepat tu...? Mahu cepat selesai kan? Kalau mahu cepat lebih baik ditiadakan terus selawat sebegitu rupa. Solat tarawih sahaja. Kalau sudah tidak ketentuan bunyinya, bukankah menjadi satu dosa. Seperti main-main saja. Tujuannya mahu dapat pahala tapi sebaliknya dosa yang dapat.

3. Fiqh Aulawiyat (mengutamakan yang utama). Dalam hal inilah ramai yang tersilap. Mereka mengutamakan yang tidak utama dan sebaliknya meremehkan atau mengabaikan sesuatu yang lebih utama atau sesuatu yang memang disuruh malah menjadi sunnah Rasulullah SAW. Dalam konteks selawat ini, saya perhatikan ramai yang mengutamakan selawat di luar solat (selingan setiap 2 rakaat) yang bukan sunnah tetapi meringankan selawat dalam solat yang merupakan rukun solat. Para jemaah, dan yang utamanya para imam tarawih meringkaskan selawat semasa tahiyat dengan hanya melafazkan ‘Allahumma solli ‘ala Muhammad’ lantas memberi salam. Ramai juga imam tidak membaca doa iftitah selepas takbiratul ihram. Apa tujuan kedua-dua perbuatan tersebut? (nak cepat kan?). Kalau ia dilakukan imam maka makmum yang mahu membaca doa iftitah dan membaca selawat yang lengkap (hingga ‘innaka hamidun majid’) tidak dapat melakukannya (mengecewakan makmum pulak!).

4. Selawat boleh dilakukan dengan cara lain. Kalau mahu juga berselawat semasa tarawih untuk memperolehi ganjaran pahala, tidak semestinya dengan cara kebanyakan orang lakukan sekarang. Bukankah selawat itu boleh dilakukan pada bila-bila masa dan dilakukan secara bersendirian; tidak ditetapkan waktu dan tidak pula sunat dilakukan secara beramai-ramai (berjemaah). Kalau ada ruang masa antara solat tarawih berselawatlah sebanyak mungkin. Selawat sendirrian dan secara perlahan. Contohnya, selepas salam dan mahu bangkit untuk dua rakaat yang seterusnya, ucapkanlah selawat sekurang-kurangnya ‘Allahumma solli ‘ala Muhammad’ (mudah kan?)

5. Selawat (yang di luar solat) bukan sebahagian solat tarawih. Ia adalah sesuatu yang pasti. Solat tarawih adalah seperti solat-solat lain juga iaitu “perbuatan-perbuatan dan perkataan-perkataan yang dimulai dengan Takbiratul Ihram dan diakhiri dengan salam”. Tidak perlu tambahan selawat beramai-ramai di luar solat tersebut. Apabila ditetapkan bentuk selawat seperti sekarang semasa tarawih, maka pada pandangan masyarakat umum, begitulah kaifiat (cara pelaksanaan) solat tarawih. Lalu, cara demikian diikuti oleh generasi demi generasi seperti yang berlaku sekarang. Kalau ada yang mahu menghapuskanya, akan dianggap membawa ‘ajaran lain’ (kesian…!) Sama halnya dengan amalan kenduri arwah masyarakat Islam Malaysia. Kenduri arwah (ruh-ruh berkenduri?) ini seperti sesuatu yang wajib. Kalau tak buat, seperti rasa bersalah. Padahal yang sebenarnya, kenduri arwah tersebut adalah bid’ah dhalalah yang disanggah semua empat mazhab muktabar (Maliki, Hanafi, Syafie, Hanbali).

Demikianlah antara pandangan saya berkenaan selawat semasa tarawih. Kalau ada yang silap tolong perbetulkan. Boleh juga dapatkan maklumat berhubung amalan dalam solat tarawih dalam laman-laman web berkaitan.

Nota kaki

As-Salafus Soleh (السلف الصالح) ialah generasi yang hidup sblm kurun ke-4 hijrah (tahun 1 - 300 hijrah) yang dikatakan oleh Rasulullah SAW sebagai kurun terbaik kerana mereka merupakan generasi yang paling hampir dengan Rasulullah SAW. Sebab itu, antara prinsip Ahli Sunnah wal Jamaah ialah berpegang teguh dengan prinsip As-Salafus Soleh. Jadi, dalam beribadah sepatutnya kita mencontohi cara beribadah mereka sebagai cara selamat dan terhindar daripada unsur-unsur tokok tambah dan pengaruh adat masyarakat. Antara kayu ukur yang boleh kita gunakan ialah mengambil pendekatan sebahagian ulama feqh yang menjadikan amal ahli Madinah (amalan penduduk Madinah) sebagai sumber hukum. Ia boleh dijadikan sebagai panduan kerana semua ayat Al-Quran syariat (ibadah dan hukum hakam) diturunkan di Madinah iaitu selepas peristiwa hijrah kecuali ibadah solat fardu 5 waktu yang difardukan dua tahun sebelum hijrah (dlm peristiwa Isra' dan Mi'raj). Jadi, golongan pertama yang menerima segala bentuk ibadah sama ada drpd wahyu Allah SWT (Al-Quran) atau daripada Rasulullah SAW ialah penduduk Madinah. Cara pelaksanaan dan pengamalan syariat Islam bermula di Madinah, bermula pada zaman Rasulullah SAW (kurun pertama), seterusnya diteruskan oleh generasi sahabat (kurun ke-2) dan diikuti pula generasi tabi'en (kurun ke-3). Seterusnya amalan mrk diwarisi generasi demi generasi hingga hari ini.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang kesian. aku nang sik puas hati dgn imam yg baca cepat. bln puasa bulan berlumba cari ganjaran pahala. yg sunat dapat ganjaran spt wajib. yg wajib lebih agik. apo hal nyingkat benda sunat dlm solat utk cepat.tuk bukan lombak pecah rekod terawih dunia paling cepat. mun nak malah rekod tunggahlah usain bolt.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum