Khamis, 4 September 2008

SURAT TERBUKA KEPADA ATLIT MUSLIM MALAYSIA

Salam. Di bawah ini, surat yang saya hantar kepada berita harian. Mahu hantar kepada harakah tapi tak jumpa emel. Minta kawan-kawan tolong forward kpd sesiapa yang berkenaan.


Assalamu’alaikum w.b.t

Saudara pengarang,

SURAT TERBUKA KEPADA ZAKRI LATIF DAN FAIRUZIZUAN SERTA ATLIT MUSLIM MALAYSIA

Saya merupakan salah seorang peminat sukan dan sentiasa mengikuti perkembangan sukan tanahair. Secara khususnya saya meminati sukan badminton dan bola sepak dan jarang melepaskan peluang menonton aksi pasukan atau pemain Malaysia dalam dua jenis sukan ini. Sama ada menang atau kalah, menurun atau meningkat prestasi ahli sukan Malaysia itu adalah soal kedua berbanding aspek-aspek positif yang dapat dipupuk melalui sukan seperti memenuhi masa dengan aktiviti yang menyihatkan, memupuk persahabatan, meningkatkan daya saing secara sihat, serta satu bentuk hiburan dan aktiviti riadhah yang boleh melapangkan fikiran dan mencerdaskan fikiran.

Namun, sebagai seorang yang beragama Islam atau seorang muslim, saya mengingatkan diri saya dan saudara seIslam saya semuanya, secara khususnya dalam surat ini saya tujukan kepada ahli sukan Muslim di Malaysia, bahawa dalam apa-apa bidang yang kita ceburi tuntutan agama atau syariat Islam tetap mengatasi segala-galanya kerana kita semua adalah hamba Allah dan WAJIB taat dan patuh kepada segala perintahNya sama ada dalam bentuk suruhan atau larangan. Segala aktiviti yang kita lakukan perlu selari dengan tuntutan Islam. Adalah tidak wajar syariat Islam diketepikan semata-mata kerana memenuhi keperluan keduniaan yang dicipta sendiri oleh manusia termasuk dalam bidang sukan.

Saya tergerak menulis surat ini apabila saya membaca laporan akhbar bahawa Persatuan Badminton Malaysia (BAM) akan menghantar pasangan beregu badminton, Zakri – Faruzrizuan untuk menyertai Super Siri Terbuka Jepun pada bulan September akan datang. Bukankah bulan September nanti adalah bulan puasa? Adakah Zakri – Fairuzizuan bermain badminton dalam keadaan berpuasa? Macam mustahil bunyinya. Atau yang akan berlaku nanti ialah pasangan ini akan minum air di khalayak ramai semasa beraksi nanti untuk menghilangkan dahaga sedangkan sepatutnya mereka berpuasa (sekiranya perlawanan waktu siang). Bukankah perbuatan tersebut satu tindakan yang mempermainkan ajaran Islam serta mencemarkan maruah Islam serta salah faham di kalangan orang bukan Islam. Mereka akan menganggap kewajipan dalam Islam boleh ditinggalkan sekiranya bersukan.

Sukan bukan perkara yang mengharuskan seseorang berbuka puasa. Begitu juga dalam kewajipan lain seperti kewajipan solat yang lebih utama. HARAM seseorang meninggalkan solat dan juga kewajipan yang lain dengan alasan terlibat dengan aktiviti sukan. Kewajipan tetap satu kewajipan dan ia tidak boleh dikesampingkan kecuali dalam keadaan dharurat (terpaksa dan tiada pilihan). Aktiviti sukan bukan perkara dharurat. Ia boleh dilakukan pada masa lain. Tinggal sahaja keperihatinan dan kesedaran seseorang muslim untuk menjadikannya berlaku atau tidak. Tepuk dada tanyalah iman.

Jadi, nasihat saya kepada Fairuzizuan dan Zakri, batalkan penyertaan anda ke Terbuka Jepun nanti. Anda berdua punya hak dalam membuat keputusan. Dosa dan pahala bukan BAM yang tanggung tapi anda sendiri. Bayangkanlah sekiranya aksi anda berdua disiarkan secara langsung. Minum di khalayak dalam bulan puasa dan boleh disaksikan seluruh dunia. Umat Islam prihatin yang menyaksikannya pasti rasa terluka kerana syariat Islam dipermainkan oleh penganutnya.

Nasihat dan saranan saya ini bukan sahaja ditujukan kepada Zakri dan Fairuzizuan, malah kepada semua ahli sukan yang beragama Islam di Malaysia khususnya. Saya sebutkan Zakri dan Fairuzrizan kerana saya seorang peminat setia badminton dan sentiasa mengikuti perkembangannya. Batalkan aktiviti sukan anda pada bulan Ramadhan nanti dan tumpukan pada ibadat puasa. Ia adalah satu kewajipan dan hanya sekali setahun. Kalau ingin bersukan juga, boleh dilakukan pada waktu malam sebagai kegiatan riadhah untuk menyihatkan badan tanpa berlebih-lebihan.

Itu adalah aspek pertama. Aspek kedua yang saya ingin sentuh dalam surat ini ialah berkenaan dengan pakaian. Salah satu ciri ajaran Islam ialah pakaian yang menutup aurat. Dalam apa jua bidang, menutup aurat adalah satu kewajipan bagi seorang muslim. Dalam surat ini, saya sentuh secara khusus dalam bidang sukan. Islam tidak menghalang bersukan tetapi aurat hendaklah dijaga. Jika sekiranya sesuatu sukan itu (yang dipertandingkan) menyebabkan seseorang itu terpaksa mendedahkan auratnya di khalayak ramai maka hukumnya haram disertai oleh seseorang muslim seperti sukan renang dan gimnastik (wanita).

Tetapi, dalam banyak pertandingan sukan hari ini, para pesertanya tetap mendedahkan aurat sedangkan ia boleh dilakukan dengan berpakaian lengkap yakni menutup aurat baik bagi lelaki mahupun perempuan. Sukan seperti bola sepak, badminton, ping pong, tenis, bola tampar, bola keranjang dan banyak lagi boleh dilakukan dengan menutup aurat seperti berseluar panjang. Cuma yang mengikat para ahli sukan masa kini ialah adat atau kebiasaaan sedangkan ia boleh diubah dan disesuaikan dengan ajaran Islam.

Dalam sukan yang disebutkan di atas, pakaian bukan faktor yang boleh menjejaskan prestasi atau persembahan dalam pertandingan tetapi yang paling utama adalah kemahiran. Lihat sahaja Rafael Nadal. Dia adalah satu-satunya pemain tenis lelaki yang ‘menutup aurat’ yakni dengan berseluar panjang. Di mana kedudukannya sekarang? Dia adalah pemain tenis nombor satu dunia. Rafael Nadal bukanlah seorang muslim, tetapi dengan berpakaian cara Islam dia boleh menjadi seorang pemain nombor satu dunia. Ahli sukan beragama Islam sepatutnya rasa tercabar (mungkin tersindir). Rafael Nadal hujah paling kukuh bahawa pakaian menutup aurat bukan penghalang untuk menjadi ahli sukan yang hebat.

Kepada Zakri dan Fairuzizuan (kerana saya peminat anda berdua), buktikan bahawa anda berdua juga boleh menjadi seperti Rafael Nadal. Tidak mustahil satu hari nanti akan terpahat nama anda berdua sebagai pemain beregu badminton nombor satu dunia dengan berpakaian menutup aurat. Begitu juga kepada pemain-pemain Malaysia yang lain. Anda juga boleh melakukan perkara yang sama. Persoalannya bukan boleh atau tidak boleh, tetapi sama ada mahu atau tidak mahu. Itu sahaja. Pilihan di tangan anda.

Dalam sukan seperti tenis, badminton, bola sepak dan lain-lain tidak ada ditetapkan peraturan bahawa pemainnya mesti berseluar pendek. Jadi, tidak menjadi masalah bagi pemain muslim untuk berseluar panjang. Seandainya ada peraturan sedemikian pun, ia boleh diubah kerana ia adalah peraturan ciptaan manusia. Yang tidak boleh diubah ialah peraturan atau undang-undang Allah SWT. Ia wajib dipatuhi dan mengatasi segala peraturan ciptaan manusia yang banyak kelemahan.

Secara logiknya, dari aspek keselamatan, memakai seluar panjang dalam sukan tertentu seperti badminton, tenis, bola sepak, bola tampar, hoki dan lain-lain, boleh membantu mengurangkan risiko kecederaan sekirannya terjatuh atau tergelincir. Maka, sudah tentu memakai seluar panjang lebih baik, bukan sahaja dari sudut ajaran agama, malah dari sudut kesihatan dan keselamatan.

Demikanlah nasihat dan pandangan saya, bukan sahaja kepada Zakri dan Fairuzizuan, malah kepada semua saudara seIslam saya supaya dapat memikirkannya. Mudah-mudahan kita dapat menjadi muslim yang baik khususnya dengan ketibaan bulan Ramadhan yang akan menjelang tiba.Ramadhan ternyata merupakan ‘bonus’ kepada umat Islam untuk meningkatkan amalan dan ketakwaan kepada Allah SWT.

Jadi, janganlah kita cemari bulan yang mulia ini dengan tindakan kita yang mengetepikan syariat Islam. Allah sangat sayang kepada kita dengan memberikan kita bonus untuk menambah pahala di sisinya, kenapa pula kita tidak menyayangi Allah dan membalas anugerahNya dengan cara mematuhi syariat (peraturan dan undang-undang)Nya. Di mana bumi dipijak, di situ Islam dijunjung.


HASAN ZAIDI (nama pena)

Wan Zaidel Wan Shekh,
Lot 686, Jalan Pandan 1,
Taman Pantai Lok Kawi,
88200 Kota Kinabalu, Sabah

Emel: hasanzaidi74@yahoo.com.my

2 ulasan:

Husni berkata...

tahniah atas pembukaan blog, semoga bertambah ilmu utk dikongsi.

waws berkata...

sebenar nya org yg sengaja memperlekehkan hukum ALLA SWT ya ada banyak jenis. satu nya jahil ttg hukum wajib. keduak sengaja sik ambik pusin. ketiga nya jahil ttg balasan yg nya dapat. mungkin juak yg ke empat nya sik beriman dgn hari pembalasan. (nak tuk arap2 sik berlaku sbb akan menyebabkan org ya keluar dr islam.sekadar pandangan dari hamba yg daif.ALLAH SWT lebih MAHA Mengetahui