Jumaat, 12 Disember 2008

DITEMBUSI 12 BUTIR PELURU TETAPI MASIH HIDUP

Ketika menasihati Po, si Kung Fu Panda, master sifu Oogway (kura-kura tua yang sangat berpengalaman) menyebut satu pepatah, "Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that is why its called present.." Maksudnya lebih kurang, "kelmarin adalah sejarah, esok adalah satu misteri, tetapi hari ini adalah satu pemberian, sebab itu ia disebut sebagai 'hadiah' (present)..

Saya tertarik dengan kata-kata tersebut ketika menonton filem animasi Kung Fu Panda. Ia merupakan satu pepatah yang sangat bagus. Saya tidak bercadang untuk mengulas keseluruhan maksud kata-kata tersebut. Sama-samalah kita memikirkan maksud tersirat di sebalik kata-kata tersebut.

Saya hanya ingin menceritakan tentang sejarah, yang kadang-kadang jarang kita ambil peduli dan ambil iktibar daripadanya. Sebab itu, sebahagian manusia pada hari ini mudah lupa diri dan selalu bertindak negatif kerana tidak mengambil iktibar drpd sejarah. Kerana sejarahlah kita ada pada hari ini. Sejarahnya, kita pernah berada dalam rahim ibu kita, dilahirkan dan dibesarkan seterusnya menjadi diri kita pada hari ini.

Sebahagian manusia juga berpandangan negatif pada orang lain atau mempunyai persepsi yang salah dan lari daripada kebenaran sekiranya tidak mengetahu sejarah. Itulah antara perkara yang saya boleh belajar daripada apa yang berlaku pada diri saya sendiri.

Kisahnya masih sekitar majlis perkahwinan di Kudat. Pada hari terakhir di Kudat iaitu pada 6 Disember, sebelum pulang ke Kota Kinabalu saya sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan pasangan nenek anak saya itu dan suaminya yang bernama Rahim di rumah pengantin lelaki. Sebelum majlis makan, seorang lelaki tua berkopiah putih di sebelah pintu meminta memulakan majlis dengan berdoa.

Selesai berdoa, hadirin yang hadir dijemput menjamu makanan yang siap terhidang. Saya duduk makan bersebelahan lelaki tua tadi. Elok saya panggil dia pakcik. Ketika mula menjamah makanan saya agak terkejut apabila saya mendapati pakcik tadi makan menggunakan tangan kiri. Saya memerhati tangan kanannya. Tiada apa-apa kecacatan pada tangan kanannya. Ia kelihatan normal. Pada sangkaan saya, mungkin pakcik ini kidal. Tapi, biasanya kalau orang kidal sekalipun biasanya apabila makan, mrk makan dengan tangan kanan, fikir saya lagi.

Saya tidak mahu terus memikirkan perkara itu. Saya hanya bersangka memang pakcik itu tidak pandai makan menggunakan tangan kanan lantaran 'kekidalannya'. Saya terus memulakan bicara untuk berkenalan. Sambil makan, kami berbual-bual tentang diri dan keluarga masing-masing dan sesekali bercerita tentang latar belakang dan kerja. Rupa-rupanya pakcik tersebut adalah bapa saudara kepada pengantin lelaki. Bapa pengantin adalah adiknya.

Pakcik itu memberitahu saya bahawa dia tinggal di kampung tersebut sejak zaman Jepun lagi (1940-an). Usianya sekarang sudah 76 tahun. Dipendekkan cerita, pakcik tersebut menceritakan bahawa dia dulu pernah ditembak. Tarikhnya,10 Mei 1977. Orang yang menembaknya ialah rakan dia sendiri, seorang berbangsa Cina. Ceritanya, mereka sama-sama pergi berburu rusa. Dalam perjalanan, rakannya itu terpetik picu senapang dan tepat mengenainya yang berjalan di belakang dalam jarak lebik kurang 10 depa. 12 butir peluru mengenai badannya, 9 butir menembusi dada dan 3 lagi mengenai lengan kanannya berhampiran bahu.

Akibat tembakan tersebut dia terus rebah dan menyangka dirinya akan mati. Tetapi takdir Allah SWT menentukan segala-galanya. Dia telah dihantar oleh rakan-rakannya ke hospital dan kemudiannya dipindahkan ke Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu. Selama 24 hari dia berada di wad mendapatkan rawatan akibat kecederaan tembakan tersebut. Begitulah pengalaman pakcik tersebut yang beliau tidak boleh lupakan hingga sekarang.

Selepas makan, saya masih berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut pengalaman pakcik tersebut. Tetapi, ada satu perkara yang saya belum tahu tentang pakcik itu. Saya belum tahu namanya. Itulah kesilapan saya. Sepatutnya, mengikut nasihat para ulama, kita perlu tahu nama seseorang sebelum bercakapnya. Adalah sesuatu yang dianggap 'zalim' apabila bercakap atau bersembang dengan seseorang dan kemudian meninggalkannya tanpa mengetahui namanya. Sama juga apabila masuk masjid dan keluar tanpa mengerjakan solat sunat tahiyatul masjid.

"Pakcik nama apa ya?", saya terus bertanya sebaik selepas mencuci tangan.
"Haji Yusuf," balasnya.
Barulah saya lega apabila sudah mengetahui nama pakcik tu. Baru rasa senang untuk meneruskan perbualan.
"Ada bekas bekas parut ke, tempat pakcik kena tembak tu?" tanya saya seolah-olah meragui cerita yang beliau ditembusi 12 butir peluru. Memang saya ingin melihatnya sebagai bukti.

Tanpa banyak soal pakcik tersbut terus mengangkat baju-T yang dipakainya, lantas menampakkan dadanya yang agak menggerutu dan berparut-parut kecil.
"Inilah bekasnya, tiga butir tembus terus ke belakang, enam lagi tertanam di dalam."
Saya hanya mengangguk-angguk tanpa ragu kerana jelas kesan parut yang menembus dada beliau. Kemudian beliau terus menyinsingkan lengan baju sebelah kanannya dan kelihatanlah lengan atasnya berhampiran bahu yang melengkung ke dalam seperti berparit.
"Di sini tiga butir peluru yang masuk. Doktor terpaksa bedah untuk keluarkan peluru. Urat bawah ini putus," terang Hj Yusuf kepada saya.
"Jadi, tiga jari ini tidak boleh bergerak." Lanjut beliau lagi sambil menunjukkan jari kelingking, manis dan tengahnya. Akibat otot atas yang bersambung ke jarinya terputus, maka tiga jari tersebut tidak berfungsi.

"Sejak itulah saya tidak boleh makan menggunakan tangan kanan. Bila nak mengambil nasi, nasi akan jatuh apabila saya angkat tangan. Jadi, saya terpaksa makan guna tangan kiri. Sampai sekaranglah," jelas beliau lantas menafikan dan memadamkan tanggapan awal saya tadi. Rupanya, tangan kanannya sudah cacat akibat tembakan, menyebabkan beliau terpaksa makan dengan tangan kiri, bukannya kerana beliau kidal seperti anggapan saya.

Ketahuilah sejarah, supaya kita faham apa yang berlaku sekarang, untuk menghadapi masa hadapan. Itulah pengajajaran atau iktibar yang saya dapat ambil daripada kisah Hj Yusuf tersebut.

Tiada ulasan: