Khamis, 11 Disember 2008

3 GENERASI YANG SEBAYA

Assalamualaikum...


Sudah lama saya tidak mengemaskini blog ini. Lantaran sibuk dan mengutamakan tanggungjawab yang sedia terpikul saya lupakan sementara blog ini. Jadi, pada kesempatan yang ada ini, saya cuba mengisi blog saya dengan coretan-coretan ringkas, yang mungkin ada manfaat dan pengajaran yang boleh diambil daripadanya.

Baru-baru ini, iaitu pada 4, 5 dan 6 Disember saya berada di Kudat untuk menghadiri majlis perkahwinan ibu saudara isteri saya. Agak janggal bunyinya kerana anak saudara sudah beranak tiga tapi ibu saudara baru berkahwin. Bagi anak saya, bermakna dia menghadiri majlis perkahwinan neneknya. Memang bunyinya agak janggal tetapi bagi sebahagian orang yang berkeluarga besar seperti isteri saya perkara tersebut biasa kerana berlaku jarak usia yang dekat antara beberapa generasi. Contohnya anak saya mempunyai pakcik dan nenek saudara yang seusia dengannya. Perhatikan gambar di bawah.















Sebelah kiri ialah anak sulung saya, Syarifah Aisyah Rafiqah (Aisyah), manakala di tengah adalah pakciknya, Mohd Zawawi Azhad (kami panggil Awi). Awi adalah anak bungsu makcik isteri saya. Sedangkan di sebelah kanan ialah nenek saudara kepada Aisyah, Mahirah. Mahirah adalah adik kepada ibu Awi. Jadi, 3 generasi tetapi seusia. Gambar di bawah diambil pada tahun 2005 ketika mereka berusia 4 tahun. Sekarang (2008) mereka sama-sama di Tahun Satu sekolah rendah.

Majlis perkahwinan yang kami hadiri ialah perkahwinan kakak kepada Mahirah, Nur Falah. Mahirah adalah adik bungsu (sebapa) ibu mertua saya. Ketika Mahirah dilahirkan, usia bapanya (datuk isteri saya) telah melebihi 70 tahun! Jarang kita jumpa orang yang sudah melebihi usia 70 masih mampu mendapat zuriat. Bagi lelaki pada usia 70 mungkin tidak begitu menghairankan sekiranya masih ada tenaga. Bagaimana kalau wanita. Baru-baru ini di India seorang wanita berusia 70 tahun melahirkan anak. Luar biasa bukan. Itulah kuasa dan kehendak Allah SWT. Tiada yang mustahil jika Dia berkehendak sesuatu itu berlaku.

Tiada ulasan: