Rabu, 3 September 2008

Salam perkenalan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarkatuh
Bismillahir Rahmanir Rahim

Tarikh hari ini, 3 Ramadhan 1429 bersamaan 3 September mungkin satu permulaan bagi episod baru dalam kehidupan saya dalam mengharungi dunia tanpa sempadan hari ini. Saya memulakan blog sendiri. Sebelum ini hanya dengar saja perkataan blog, tanpa ambil peduli. Malah maksud blog pun tak tahu.

Mungkin inilah saat yang saya tunggu-tunggu selama ini, iaitu mempunyai blog sendiri untuk menulis dan menyebarkan idea serta buah fikiran untuk dikongsi bersama rakan-rakan, bukan sahaja di malaysia malah seluruh dunia.

Saya kembali kepada minat dan kecenderungan saya semasa di zaman menjadi mahasiswa di Mesir hampir 10 tahun yang lepas. Masa tu, memang saya suka menulis dan mengarang dalam majalah suara kampus dan majalah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM), Warta.

Macam ada satu suntikan baru dalam diri saya bila mempunyai blog sendiri. Tidak sabar saya mahu menulis, berkongsi pengalaman dan buah fikiran. Kemudahan alam siber jangan dipersiakan, bisik hati saya. Kawan-kawan ramai yang sudah ada blog sendiri. Kenapa tidak saya?

Cuma, biasalah bila parang sudah lama tak diguna berkarat akhirnya. Mahu diasah balik memang lambat sikit tajam. Minat dalam bidang penulisan yang pernah saya gunakan semasa di universiti sudah lama tidak dipraktikkan. Jadi, mgkin saya perlu sedikit masa untuk mengasah minat saya itu. Masa mahu memulakan blog ini pun jari jemari saya semacam kaku mahu menekan papan kekunci laptop. Dah lama sangat tidak menulis.

Saya balik dari Mesir Tahun 2000. Sejak itu sampai sekarang saya tidak pernah menulis artikel atau rencana. Almaklumlah bila dah berkeluarga dan berkerja, sibuklah jawabnya. Baru sekarang saya nak menulis balik. Saya sudah bermula beberapa hari lepas, pertama sejak 8 tahun menulis satu tulisan yang boleh dianggap serius. Saya menghantar satu surat pembaca kepada berita harian. Kandungan utamanya ialah nasihat saya kepada atlit atau ahli sukan Malaysia yang beragama Islam supaya membatalkan semua penyertaan mereka dalam acara atau pertandingan sukan sepanjang bulan Ramadhan kerana semasa bertanding nanti sudah pasti mereka terpaksa berbuka dan akan minum akhir di khalayak ramai. Bukankah mencemar syariat Islam?

Tapi, nampaknya surat saya tu tidak dilayan oleh Berita Harian (Berita Hairan?). Yakni tidak disiarkan. Tidak menguntungkan mungkin. InsyaAllah saya akan lampirkan surat saya dalam blog ini.

Nampaknya saya dah penat. Otak tak berapa nak jalan dah ni. Dah jam 11.26 malam. Rasa penat betul. Belum hilang penat semalam ditambah penat hari ini. Tadi mengimamkan solat tarawih, walaupun dalam keadaan penat. Ingat mahu ganti orang lain, tapi orang lain ada hal masing-masing. Tapi alhamdulillah, bila memulakan solat macam diberikan kekuatan. Semakin hujung semakin bertenaga. Itulah inayah Allah. Bila balik baru rasa penat.

Walaupun penat, saya capai juga laptop. Saya dah azam dari pagi tadi mahu buat blog sendiri. Saya berhenti dululah. Mata kuyu dah ni. Jumpa lagi....

Tiada ulasan: